friends4ever
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

عاوز تعرف الجنه والنار علشان تتقى الله

3 مشترك

عاوز تعرف الجنه والنار علشان تتقى الله Empty عاوز تعرف الجنه والنار علشان تتقى الله

مُساهمة من طرف عاشق الدموع الخميس نوفمبر 15, 2007 12:29 pm

عاوز تعرف الجنه والنار فى سطرين اتنين خش وشوف

ارجو الدعاء لى بالهدايه عاوز تعرف الجنه والنار علشان تتقى الله Thumbdown عاوز تعرف الجنه والنار علشان تتقى الله Thumbdown عاوز تعرف الجنه والنار علشان تتقى الله Thumbdown

بسم الله الرحمن الرحيم

ان الحمد لله * والصلاة والسلام على رسول الله وعلى اله وصحبة ومن اتبع هداه * اما بعد :-
سنتكلم اليوم اخوانى فى الله عن الجنة والنار :-

1-الجنة ونعيمها:-
قال تعالى } من زحزح عن النار وأدخل الجنة فقد فاز وما الحياة الدنيا الأ متاع الغرور{ ( آل عمران ) *
قال تعالى } فلا تعلم نفس ما اخفى لهم من قرة أعين جزاء بما كانوا يعملون{ ( السجدة )*
عن رسول الله ( ص)
} قال الله عز وجل : اعددت لعبادى الصالحين مالأ عين رأت ولأ أذن سمعت ولأ خطر على قلب بشر{ ( رواة مسلم )*
قال رسول الله ( ص) :-
} ان فى الجنة لشجرة يسير الراكب فى ظلها مائة سنة لا يقطعها {صدق رسول الله ( ص ) ( رواة مسلم ) *
قال رسول الله ( ص) :-
} ان اهل الجنة يأكلون فيها ويشربون ولا يتفلون ولا يبولون ولا يتغوطون ولا يمتخطون … فقال احد الجالسين
وما عن الطعام والشراب ... فقال : جشاء- ورشح كرشح المسك- يلهمون التسبيح والتحميد كما تلهمون النفس { صدق رسول الله ( ص ) ( رواة مسلم )*
قال رسول الله ( ص ) :-
} من دخل الجنة لأ يبأس - ولا تبلى ثيابة - ولا يفنى شبابة{ صدق رسول الله ( ص ) ( رواة مسلم ) *
} فى الجنة سيحان وجيحان والفرات والنيل كلأ من انهار الجنة { صدق رسول الله ( ص ) ( رواة مسلم ) *

2- حان الوقت لنتكلم عن ألنار وعذابها :-
قال تعالى } وان جهنم لموعدهم أجمعين * لها سبعة ابواب لكل باب منهم جزء مقسوم { ( الحجر )*
} يؤتى بجهنم يومئذ لها سبعون الفا زمام مع كل زمام سبعون الفا ملك يجرونها { ( رواة مسلم ) *
} ان العبد ليتكلم بالكلمة – ينزل بها فى النار ابعد ما بين المشرق والمغرب { ( رواة البخارى ) *
قال تعالى :-
} وقالوا لأ تنفروا فى الحر قل نار جهنم حرا لو كانوا يفقهون { ( التوبة )*
} ان منهم من تأخذ النار الى كعبيه ومنهم من تأخذة النار الى حجزته ومنهم من تأخذة النار الى عنقة .... وزاد فى روايه ومنهم من تأخذة النار الى ركبتيه { صدق رسول الله ( ص ) ( رواة مسلم ) *
قال تعالى :-
} وتمت كلمة ربك لأملأن جهنم من الجنة والناس أجمعين {
صدق الله العظيم فيما قال وصدق رسوله الكريم فيما بلغ عنه ومن علمه لنا .
فقد رأيت اخى فى الله فهل تحب ان تكون فى اى موقف من هذان الموقفان الاول ام الثانى فبذل جهدك ليكون ردك الاول هو الجنة
( ان لله لآ يكلف نفسا الآ وسعها )
عاشق الدموع
عاشق الدموع
عضو جديد
عضو جديد

ذكر
الاقامه : ام الدنيا مصر

عاوز تعرف الجنه والنار علشان تتقى الله Empty رد: عاوز تعرف الجنه والنار علشان تتقى الله

مُساهمة من طرف سهر الليالى السبت نوفمبر 17, 2007 2:12 pm

عاوز تعرف الجنه والنار علشان تتقى الله 1148293421350431761ga0
سهر الليالى
سهر الليالى
Admin

ذكر
الاقامه : فى ارض الله الواسعة

https://friends4ever5.ahlamontada.com

عاوز تعرف الجنه والنار علشان تتقى الله Empty رد: عاوز تعرف الجنه والنار علشان تتقى الله

مُساهمة من طرف سحر العيون الإثنين نوفمبر 26, 2007 9:20 am

جزاك الله كل خير
سحر العيون
سحر العيون
عضو جامد
عضو جامد

انثى
الاقامه : المنصورة

- مواضيع مماثلة